Friday 12 August 2011

Är beach volleyball sexig eller sexistisk?


Paf Open Beach Volleyball kommer till stan igen. En stund som många på ön vill inte missa. Jag undrar varför finns det ett ökande intresse för beachvolley. Är det för att tjejer har för lite kläder på sig?

I England har några kvillinga beach volleyball mästare som Shauna Mullin och Zara Dampney börjat skapa annonsutrymme på sina bikinibyxor för potentialla sponsorer. I många länder pågår fortfarande en debatt - om volleyball är en sport eller en sexistisk underhållning.

Enligt Margareta Winberg, Sveriges föredetta jämställdhetsminister, beach volleyball är ingen sport.

Jag har inget emot att spela i bikini men jag tror att det internationella förbundet vill att sexualisera sporten för att locka många fans. Det är samma sak med den moderna musikbranschen. Ärligt talat, folk vill i allmänhet se lätt klädda kvinnor.

Dailymail i England avslöjade att Betfair, världens största spelbörs, har skrivit ett sponsoravtal med Shauna och Zara. Beach volleyball fans kommer automatiskt att hamna på Betfairs hemsida om de ta en bild på tjejernas rövar med en smartphone. Kanske lite svårt att förstå vad jag menar. Tjejerna ska ha en tryckt kod på sina bikinibyxor.

Beach volleyball verkar som varldens hetaste idrott. Som Dailymail skrev, kvinllig beach volleyball kommer att vara den mest underhållande händelse under nästa års OS i London tillsammans med Usain Bolts 100m.

Jag minns inte hur många gångar har jag tittat på Beach volleyball men en sak som jag föstår inte är- varför finns det inte fritt klädval för tjejerna och hur viktigt är utifrån utseende för tjejerna som vill delta i spelet?

No comments: