Thursday 4 August 2011

Åland eller fastlandet? Dags att fundera lite!


Jag har en bekant som flyttade till Åland för några år sedan. Det var svårt för honom att hitta jobb. För att försörja sig började han spela musik på gatan och tigga pengar från ålänningar. Efter några månander, bestämte han att lämna gatan för att studera svenska på Medis . Som många invandrare trodde han att språket kan öppna nya vägar och möjligheter.

Han fick plats på Medis och började studera hårt. Nu har han klarat alla svenska kurser på Medis men har ändå inget jobb. Han har återvänt till gatan med sin tomma burk.

Detta är den typ av berättelser som man hör om Ålands invandrare.När jag flyttade till Åland började jag jobba nedifrån på arbetsmarknaden.Jag plockade jordgubbar i Lemland och jobbade som städare i Eckerö.I 2008, som min bekant, började jag studera svenska och i april slutade jag den avancerad svenska kursen på Medis.Nu är jag arbetslös.Jag vill jobba men samtidigt vill jag inte bli fast i lågstatusyrken.

Åland är kanske det enda stället i Finland utan en konkret plan att hjälpa invandrare.Åland är också kanske det enda stället i EU som inte firar invandrares framgångar.No offense, please!

Åland är självkart ett tryggt samhälle.Men det verkar helt omöjligt att få jobb inom mina önskeområden och jag vill inte leva på socialbidrag. Nu är det dags att fundera lite om framtiden.Åland är min sons hem men är ön det bästa ställe för mig och mina ideer?

Jag har fått plats att studera på Åland Högskola och två andra skolor på fastlandet. Nästa vecka, ska jag besöka Raseborg och ta reda på vilka typer av möjligheter det finns för invandrare där.En bekant som jobbar inom nöjesbranshen i Karis tror starkt att jag kommer att trivas i Raseborg och få tillräckligt med stöd från myndigheterna.

Han skrev till mig på engelska;

You should definitely come down to Karjaa. Small city with good services; one hour train to Helsinki, one hour train to Turku, about 65% Swedish speaking Finns so you really don’t need Finnish but it's a good opportunity to learn it!

Karjaa and the surrounding areas have been hosting several multicultural events. So I really think you would like it here!


I Karis vill jag jobba, delta aktivt i sociala evenamanger och pluggar lite
(kanske evenemangsproduktion).Under mitt besök nästa vecka ska jag träffa några aktörer och spendera en hel dag i både Karis och Ekenäs innan jag fatta ett beslut.

Häromdagen har jag också skickat ut många jobbansökningar och pratat med några arbetsgivare på Åland.Om jag får jobb kommer jag att stanna kvar på ön och studera på högskola.

I’m at a crossroad. How do i proceed?

No comments: